miserabilism

music gets the best of me, but you get the rest of me
20 december, 2006
My baby's got blue lipstick
Skivetikett från singel

En kompis till mig hade tidigare en, alltför kortlivad klubb, som gick under namnet "My Baby's Got E.S.P.". Det var faktiskt så rätt som det bara går. Four Below Zeros "My Baby's Got E.S.P." är inte bara det förmodligen allra bästa stycke disco som någonsin spelats in. Den är dessutom en av de bästa låtar som spelats in överhuvudtaget.

Varje gång jag hör de outsägligt sorgliga stråkarna kan jag på något sätt inte låta bli att dra lite på läpparna, ironiskt nog. Vill man hitta den alkemiska och mytomspunna formeln till musikens magi finns den förmodligen dold någonstans mellan tonstrecken i "My Baby's Got E.S.P." Bara man tittar tillräckligt noga.

Four Below Zero är förstås ännu ett av de där, alldeles för många, discoartisterna som inte blev blev mycket mer än en singel gamla. Varje gång "My Baby's Got E.S.P." önskar man att det hade blivit mer.

När Blue Lipstick, med hjälp av Alex Gaudino, bygger "Head Over Heels" faller jag förstås, just därför, obönhörligt och hejdlöst rakt ner i backen. Visst. Hade man plockat bort Four Below Zero-samplingen hade vi förmodligen haft ett stycke rätt ordinär house som inte lämnat många ekon efter sig. Men nu har vi Four Below Zero-samplingen och det blir fred på jorden ett litet tag igen.

Det känns som att det var ett av de bästa sätten jag kunde ta julledigt med. Disco i housekostym. Fantastiskt.


Blue Lipstick "Head Over Heels (Alex Gaudino Remix)"

Etiketter: ,

posted by miserabilism @ 23:10  
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home
 

© 2006 miserabilism | Blogger Templates by Gecko & Fly.
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.

 
lonely girl dekorbild
 

Web This Blog
Om mig


Namn: miserabilism
E-post: miserabilism@gmail.com

Mer information

Senaste inläggen
Arkiv
Här skriver jag också
Länkar
Prenumeration