miserabilism

music gets the best of me, but you get the rest of me
02 december, 2006
Gammal förälskelse på nytt
pete rock + cl smooth

Det finns alltid de där artisterna man inte ger upp hoppet om. Eller, kanske snarare, inte vill ge upp hoppet om.

C.L. Smooth är en av dem.

De två och ett halvt album som CL och Pete Rock skapade tillhör de bästa som kommit ur hiphopfacket. Ingen av dem har varit i närheten av den formen sedan dess. Pete Rock har ju gjort bra grejer, men det har för det mesta inte varit samma sak utan C.L. C.L. själv har mest bara varit rätt anonym.

När C.L. 2006 släppte sitt första album i eget namn hoppades jag förstås på stordåd. Och misstänkte samtidigt att jag skulle bli gruvligt besviken. Efter att ha lyssnat igenom "American Me" alldeles för få gånger för att egentligen tycka något kan jag bara konstatera att det inte är så genomuselt som jag mentalt förberett mig att det skulle vara. Faktum är att det är en rätt trevlig skiva. Men "trevlig" betyder samtidigt att, tja, det inte är något som får mig att springa gata upp och gata ner i en manisk införsäljningskampanj.

Allra tydligast blir det när albumets starkaste stund kommer i två år gamla "It's a Love Thing". En skiva som dök upp på "Soul Survivor II". En skiva som sorterades in under Pete Rocks namn. Visst kan det hända omdömet påverkas av en inte helt omedveten önskan att de två forna vapendragarna återigen ska förenas under gemensam fana, men det spelar mindre roll. "It's a Love Thing", i sin originalversion eller i Nicolays remix, är fortfarande helt enastående i all sin naivt värmande strålglans.


Pete Rock feat. C.L. Smooth & Denosh "It's a Love Thing"

Etiketter:

posted by miserabilism @ 20:32  
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home
 

© 2006 miserabilism | Blogger Templates by Gecko & Fly.
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.

 
lonely girl dekorbild
 

Web This Blog
Om mig


Namn: miserabilism
E-post: miserabilism@gmail.com

Mer information

Senaste inläggen
Arkiv
Här skriver jag också
Länkar
Prenumeration