miserabilism

music gets the best of me, but you get the rest of me
05 april, 2009
The Genies - Twistin' Pneumonia (1981)


1989 var Jive Bunny & The Mastermixers lite av ett hata-eller-älska-objekt. Antingen föll man fullständigt för storbandsjazzklassiker ihopmixade lite lagom dansgolvsvänligt eller så sprang man skrikande från rummet i samma stund som nålen landade på skivan.

Jag älskade Jive Bunny & The Mastermixers. Och det är Jive Bunny & The Mastermixers jag tänker på när jag lyssnar på "Twistin' Pneumonia".

The Genies hade jag aldrig hört talas om innan den här tolvan landade i min ägo. Tydligen var de en rätt kortlivad soulgrupp från det tidiga sextiotalet, som i och med det här släppet, lagom till tjugoårsjubileet av singelsläppet, fick sig en lite mer åttiotalsdansvänlig omstöpning. Ja, det är åtminstone vad jag gissar, eftersom jag aldrig hört originalet. Gissningsvis är den här nytagningen inte särskilt långt från originalet.

Det är inte riktigt lika kul som Jive Bunny & The Mastermixers, vilket säkert kan ha med originalmaterialet att göra, men det är inte alls fel med sin tidsresa tillbaka till twisteran.

Det är dessutom säkerligen en gigantisk slump att den här dök upp tre år efter det att "Grease" lagt världen för sina fötter.



The Genies - Twistin' Pneunomia (Short Version)

(For the Love of Jof är en resa genom digitaliserandet av en hel hög vinylskivor som dagensskiva-forumveteranen jof dumpade på min hallmatta eftersom han hade tröttnat på att ha dem liggande)

Etiketter: , , ,

posted by miserabilism @ 12:40  
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home
 

© 2006 miserabilism | Blogger Templates by Gecko & Fly.
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.

 
lonely girl dekorbild
 

Web This Blog
Om mig


Namn: miserabilism
E-post: miserabilism@gmail.com

Mer information

Senaste inläggen
Arkiv
Här skriver jag också
Länkar
Prenumeration